Hatály: 2013.I.1.
A £j* jel a legutoljára megváltozott bekezdéseket jelöli.
2003. évi CX. törvény
a regisztrációs
adóról-
Az államháztartás feladatainak ellátásához szükséges bevételek biztosítása
érdekében, figyelemmel az állam intézményvédelmi kötelezettségére a
környezetvédelem terén, a személygépkocsik és a lakóautók után fizetendő
fogyasztási adó ellentételezésére az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
Általános rendelkezések
1. § (1)2 E törvény rendelkezései alapján
regisztrációs adót (a továbbiakban: adó) kell fizetni a Magyarország területén
(a továbbiakban: belföld) forgalomba helyezendő személygépkocsi és lakóautó (a
továbbiakban: személygépkocsi), valamint motorkerékpár (a továbbiakban a személygépkocsi és a motorkerékpár együtt: gépjármű) után, továbbá a gépjárműflotta-üzemeltető személygépkocsijának belföldi
illetőségű személy részére történő bérbeadása esetén.
továbbiakban: személygépkocsi), valamint motorkerékpár (a továbbiakban a személygépkocsi és a motorkerékpár együtt: gépjármű) után, továbbá a gépjárműflotta-üzemeltető személygépkocsijának belföldi
illetőségű személy részére történő bérbeadása esetén.
(2)
Az adóból befolyó bevétel a központi költségvetést illeti.
2. § E törvény alkalmazásában
1.3
forgalomba helyezés: a gépjármű
a) belföldön első ízben történő
nyilvántartásba vétele és a forgalmi engedélybe történő bejegyzése,
b) átalakítás esetében az átalakítás tényének nyilvántartásba vétele és a forgalmi engedélybe történő bejegyzése, c)4 12. § a) és b) pontjában meghatározott adómentességének megszűnése;
d)5
törvényben kihirdetett nemzetközi szerződésben vagy törvényben
meghatározott adómentesség megszűnése;
2.6
átalakítás: a közúti gépjármű olyan műszaki megváltoztatása, amelynek eredményeként
az e törvény hatálya alá nem tartozó gépjárműből személygépkocsi vagy
motorkerékpár jön létre, illetőleg a személygépkocsi vagy a motorkerékpár más
adókategóriába kerül;
3.6
személygépkocsi: a Kereskedelmi Vámtarifának az adózás
rendjéről szóló törvényben (a továbbiakban: Art.) szereplő időpont szerinti
állapota alapján a 8703 vámtarifaszám alá tartozó jármű, ide nem értve a
mentőautót és az e törvény szerinti motorkerékpárt;
4.6
új gépjármű: az a személygépkocsi, illetve motorkerékpár, amely az adó alanya által
történt megszerzésének időpontjában legfeljebb 6000 kilométert futott, vagy
amelynek első külföldi forgalomba helyezésétől számítva legfeljebb 6 hónap telt el;
5.6
muzeális jellegű gépjármű: a gépjárműadóról szóló
1991. évi LXXXII. törvény 18. § 14. pontjában meghatározott gépjármű;
7.11
12
|
6.10 nyilvántartásba vétel: a gépjármű közúti közlekedési
nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV törvény szerinti jármű nyilvántartásba
vétele;
import: a gépjárműnek az Európai
Közösség (a továbbiakban: Közösség) területén kívülről belföldre történő
behozatala, vagy egyéb módon való bejuttatása;
9. Közösség területe: az Európai Gazdasági Közösséget létrehozó
Szerződés 227. cikke szerinti terület;
10.13 motorkerékpár: a közúti közlekedés szabályairól szóló
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (továbbiakban: KRESZ) alapján
motorkerékpárnak vagy segédmotoros kerékpárnak minősülő
gépjármű, valamint az a személygépkocsiként forgalomba helyezett négykerekű gépjármű, amelynek saját tömege, valamint motorteljesítménye a KRESZ alapján motorkerékpárnak minősülő négykerekű
gépjármű ismérveinek felel meg;
gépjármű, valamint az a személygépkocsiként forgalomba helyezett négykerekű gépjármű, amelynek saját tömege, valamint motorteljesítménye a KRESZ alapján motorkerékpárnak minősülő négykerekű
gépjármű ismérveinek felel meg;
11.14 Közösségen belüli
beszerzés: új gépjármű másik tagállamból történő
behozatala, vagy egyéb módon történő bejuttatása, ahol az általános forgalmi
adó (a továbbiakban: áfa) megfizetése az általános
forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV törvény (a továbbiakban: áfa-törvény) 46. §-a (2) bekezdésének b) pontja 15 alapján történik;
forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV törvény (a továbbiakban: áfa-törvény) 46. §-a (2) bekezdésének b) pontja 15 alapján történik;
12. 16 importáló: az áfa-törvény szerinti importáló;
13. 17 referencia gépjármű:
a)
az adó különös szabályok szerinti megállapítása
alá tartozó gépjárművel azonos gyártmányú, típusú, változatú és kivitelű
gépjármű, amelyet az adó különös szabályok szerinti megállapítása alá tartozó gépjárműforgalomba
helyezésének időszakában új állapotban vezettek be a belföldi piacra, vagy
b) azonos gépj ármű vagy arra vonatkozó adatok hiányában az adó különös szabályok
szerinti megállapítása alá tartozó gépj árműhöz az a) pontban felsorolt
ismérveket tekintve hasonló gépj ármű;
14.
18 elektronikus eljárás: a vámhatóság által üzemeltetett informatikai
rendszeren vagy a központi elektronikus szolgáltató rendszeren (ügyfélkapun)
keresztül kezdeményezett, az adó megállapítására irányuló elsőfokú adóigazgatási eljárás;
15.
19 gépjárműflotta-üzemeltető: az az Európai Gazdasági Térségben székhellyel rendelkező,
gépjármű-bérbeadással foglalkozó személy, szervezet, amely tárgyév január 1-jén
legalább 100 darab, külföldi hatósági jelzéssel ellátott személygépkocsi
tulajdonosa, üzembentartója és a bérbeadást megelőző utolsó lezárt üzleti éve
árbevételének legalább 75%-a gépjármű bérbeadásból, lízingbeadásból származik.
Adókötelezettség20
3. §— (1) Adókötelezettséget keletkeztet a gépjármű forgalomba helyezése.
(2) Adókötelezettséget keletkeztet továbbá
a) a gépjármű importálása,
b) a gépjármű Közösségen belüli
beszerzése,
c) a gépjármű átalakítása,
feltéve, hogy annak közvetlen következményeként a gépjárművet forgalomba
helyezik.
(3)22
Adókötelezettséget keletkeztet a flotta-üzemeltető
személygépkocsijának belföldi illetőségű személy részére történő bérbeadása.
Az adó alanya23
4. §4 (1) Az adó alanya az a természetes személy, jogi személy, jogi
személyiség nélküli szervezet, akinek (amelynek) a nevére a forgalomba
helyezést kezdeményezik.
(2) Ha a forgalomba helyezés a gépjármű importjának közvetlen következményeként valósul meg, az
adó alanya az importáló.
(3) Ha a forgalomba helyezés Közösségen belüli beszerzés közvetlen következményeként valósul meg,
az adó alanya az áfa fizetésére kötelezett személy.
(4) Ha a forgalomba helyezésre átalakítás miatt kerül sor, az adó alanya a gépjármű tulajdonosa.
(5) Közös tulajdon esetén a
tulajdonostársak tulajdoni hányaduk arányában minősülnek adóalanyoknak. Az adó
megfizetéséért a tulajdonostársak egyetemlegesen felelnek.
(6)25
Ha az adóalany székhelye, állandó telephelye vagy
lakóhelye, illetve szokásos tartózkodási helye külföldön van, az adó alanya
köteles az adókötelezettség teljesítése érdekében belföldön lakóhellyel vagy székhellyel rendelkező üzembentartót, vagy az Art.-ban
meghatározott pénzügyi képviselőt meghatalmazni (a továbbiakban: képviselő). A
képviselő az adókötelezettség teljesítéséért az adóalannyal egyetemlegesen
felelős.
Adóelőleg
fizetésére kötelezett személy
c §—
Az adófizetési kötelezettség
keletkezése27
6. §28 (1) Az adófizetési kötelezettség a 3. § (1) bekezdése szerinti esetben
legkésőbb a forgalomba helyezés időpontjában keletkezik.
(2) Az adófizetési kötelezettség
(2) Az adófizetési kötelezettség
a) a 3. § (2) bekezdésének a) pontja
szerinti esetben a vámjogi szabadforgalomba bocsátásról szóló határozat
közlésének napján,
b) a 3. § (2) bekezdésének b) pontja
szerinti esetben az áfafizetési kötelezettség keletkezésének időpontjában,
c) a 3. § (2) bekezdésének c) pontja
szerinti esetben az átalakítás napján, de legkésőbb a forgalomba helyezés
időpontjában keletkezik.
7. §29 (1) 30 Az adót az adóigazolás
kiváltásával - a vámhatósághoz történt bejelentést követően - az adóigazolás
kiváltásának időpontjában a 4. § (1) bekezdése szerinti adóalanynak értékesítő,
vagy azt
megelőző bármely értékesítő is megfizetheti, feltéve, hogy az értékesítő belföldön székhellyel, telephellyel, fiókteleppel vagy állandó lakóhellyel rendelkezik, és az általános forgalmi adó alanya. Az így
megfizetett adó, mint más nevében és javára megfizetett összeg, nem tartozik bele a forgalomba helyezést megelőzően teljesített értékesítések, illetve az import áfa alapjába, feltéve, hogy az adó összegét az
adót megfizető személy nyilvántartásában elszámolási kötelezettségként szerepelteti. Nem része az adó az import, illetve a Közösségen belüli beszerzés áfa alapjának akkor sem, ha a 4. § (2), illetve (3)
bekezdése szerinti adóalany és a forgalomba helyezést saját nevére kezdeményező ugyanaz a személy. Nem tartozik bele továbbá az adó az áfa alapjába abban az esetben, ha a gépjármű e törvény szerinti
átalakítása áfafizetési kötelezettséget keletkeztet.
megelőző bármely értékesítő is megfizetheti, feltéve, hogy az értékesítő belföldön székhellyel, telephellyel, fiókteleppel vagy állandó lakóhellyel rendelkezik, és az általános forgalmi adó alanya. Az így
megfizetett adó, mint más nevében és javára megfizetett összeg, nem tartozik bele a forgalomba helyezést megelőzően teljesített értékesítések, illetve az import áfa alapjába, feltéve, hogy az adó összegét az
adót megfizető személy nyilvántartásában elszámolási kötelezettségként szerepelteti. Nem része az adó az import, illetve a Közösségen belüli beszerzés áfa alapjának akkor sem, ha a 4. § (2), illetve (3)
bekezdése szerinti adóalany és a forgalomba helyezést saját nevére kezdeményező ugyanaz a személy. Nem tartozik bele továbbá az adó az áfa alapjába abban az esetben, ha a gépjármű e törvény szerinti
átalakítása áfafizetési kötelezettséget keletkeztet.
(2)31 Az így megfizetett adó összegéről a vámhatóság az adót megfizető személy részére a 11. § szerinti adóigazolást állít ki. (3)32 Az adót a vámhatóság határozattal állapítja meg.
Az adó
összege
8. § (1)33
A vámhatóság az adót a gépjárművek egyes kategóriájában a melléklet alapján
állapítja meg. Azon gépjármű esetében, amelyre az adót a melléklet II. részének figyelembevételével kell
megállapítani, az adóalany - választása szerint - indítványozhatja az adó 10/A-10/G. §-okban foglalt különös szabályok szerinti megállapítását.
megállapítani, az adóalany - választása szerint - indítványozhatja az adó 10/A-10/G. §-okban foglalt különös szabályok szerinti megállapítását.
(2)34
Átalakítás esetén az átalakított gépjármű forgalomba
helyezésekor az adó összegét az átalakítás utáni és az átalakítás előtti
állapot közti adó különbözeteként kell megállapítani. (3)35
Ha a különbözet előjele pozitív, az adót az adóalany köteles a vámhatóságnak
megfizetni.
(4)36
Wankel-motoros személygépkocsi esetén a mellékletben szereplő
besoroláshoz szükséges műszaki tulajdonságot a gépjármű műszaki adatlapján
szereplő kamratérfogatának kétszeresével kell megállapítani.
Eljárási
és adó-megállapítási szabályok
9. § (1) 37 Az adót a vámhatóság állapítja meg (kivetéses adózás).
(2)38
(3)39
Import esetén az adót a vámhatóság a vámeljárás során állapítja meg. (4)40
Ha az adókötelezettség átalakítás miatt keletkezik, az adó alanya köteles a
területileg illetékes közlekedési hatósághoz benyújtott előzetes engedély
iránti kérelemmel egyidejűleg értesíteni a
vámhatóságot az átalakítás szándékáról, bejelentve minden, az e
törvény szerinti adókötelezettség megállapításához szükséges adatot (az eredeti
és az átalakított gépjármű motortérfogatának és környezetvédelmi kategóriába
tartozásának, valamint az e törvény szerinti adó alanyának beazonosításához
szükséges adatokat).
(5)41
A közlekedési igazgatási hatóság a gépjárműnek az
adóigazolásban szereplő alvázszámáról, gyártmányáról, típusáról és a motor
egyedi azonosító jeléről, illetve kódjáról, valamint az adóigazolás sorszámáról az
adategyezőség ellenőrzésének céljából adatokat kérhet a vámhatóságtól.
(6)42
A közúti közlekedési nyilvántartást vezető szerv a
tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig a tárgyhónapban forgalomba helyezett, e
törvény alkalmazásában személygépkocsinak és motorkerékpárnak minősülő
gépjárművekről a vámhatóság részére adatot szolgáltat a következő tartalommal:
a) a gépjármű rendszáma,
alvázszáma, motorszáma;
b) a forgalomba helyezés időpontja.
(7)43 Az e törvényben nem szabályozott, az adózással kapcsolatos egyéb eljárásban az Art. rendelkezéseit kell alkalmazni. (8)44 Adóigazgatási eljárásban képviselőként vámjogi képviselőként eljáró személy is jogosult eljárni.
(9) 45 Az e törvény hatálya alá tartozó személyek
vámazonosító szám megállapításával összefüggő nyilvántartásba vételével és
nyilvántartásával kapcsolatos ügyben az állami adó- és vámhatóság jár el. Az említett
eljárásra vonatkozó részletes szabályokat az adózás rendjéről szóló törvény
tartalmazza.
Az elektronikus eljárás szabályai46
10.
§— (1) Elektronikus eljárás a
Regisztrációs Adó Adatlap (a továbbiakban: RAA) elektronikus beküldésével
kezdeményezhető. (2) Nincs helye elektronikus eljárásnak:
a) az adó különös szabályok
szerinti megállapítására irányuló eljárásban,
b) az adó-visszaigénylésre
irányuló eljárásban,
c) jogorvoslati eljárásban 1^(3) 48 Elektronikus eljárást az kezdeményezhet, aki - az
elektronikus adatküldéssel összefüggő azonosíthatóság érdekében - a vámhatóság
által üzemeltetett informatikai rendszer igénybevétele esetén a
vámhatóságnál, az ügyfélkapu igénybevétele esetén az fővárosi és megyei
kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalánál és a vámhatóságnál
regisztráltatta magát. Az elektronikus RAA-t a regisztrált személy a
vámhatóság által közzétett tájékoztatás szerint küldi be.
Az adó különös
szabályok szerinti megállapítása49
10/A.
§— (1) Az adóalany az adó
megállapítására irányuló elsőfokú adóigazgatási eljárás kezdeményezésekor
nyilatkozhat arról, hogy indítványozza az adó különös szabályok szerinti
megállapítását.
(2) 51 Az adó különös szabályok szerinti megállapítására irányuló indítvány (a
továbbiakban: indítvány) írásban, az (1) bekezdésben említett nyilatkozattal
egyidejűleg, de legkésőbb a nyilatkozat
előterjesztésétől számított 15 napon belül nyújtható be a vámhatóságnak. Az indítvány benyújtásával egyidejűleg az adóalanynak meg kell előlegeznie az adó különös szabályok szerinti megállapításának külön
jogszabályban meghatározott díját (a továbbiakban: egyedi adó-megállapítás díja). Az indítvány megtételére és a díj megfizetésére vonatkozó határidő elmulasztása miatt igazolási kérelemnek nincs helye.
előterjesztésétől számított 15 napon belül nyújtható be a vámhatóságnak. Az indítvány benyújtásával egyidejűleg az adóalanynak meg kell előlegeznie az adó különös szabályok szerinti megállapításának külön
jogszabályban meghatározott díját (a továbbiakban: egyedi adó-megállapítás díja). Az indítvány megtételére és a díj megfizetésére vonatkozó határidő elmulasztása miatt igazolási kérelemnek nincs helye.
(3) Az indítványban
valószínűsíteni kell, hogy a gépjármű tényleges értékcsökkenése meghaladja a
melléklet II. részének táblázatában a gépjármű forgalomba helyezésétől az
adóigazgatási eljárás
kezdetének hónapjáig eltelt hónapok száma (a továbbiakban: gépjármű kora) szerint meghatározott adótétel-csökkenés mértékét. A valószínűsítés alapjául szolgálhat különösen: a gépjármű gyártmánya, típusa,
a megtett kilométerek száma, a motor típusa, a gépjármű műszaki és általános állapota, az első forgalomba helyezés idején a referencia gépjármű eredeti új belföldi árának és jelenlegi belföldi forgalmi
értékének összevetése. A valószínűsítés megalapozottságát alátámasztó bizonyítékokat az indítványhoz csatolni kell.
kezdetének hónapjáig eltelt hónapok száma (a továbbiakban: gépjármű kora) szerint meghatározott adótétel-csökkenés mértékét. A valószínűsítés alapjául szolgálhat különösen: a gépjármű gyártmánya, típusa,
a megtett kilométerek száma, a motor típusa, a gépjármű műszaki és általános állapota, az első forgalomba helyezés idején a referencia gépjármű eredeti új belföldi árának és jelenlegi belföldi forgalmi
értékének összevetése. A valószínűsítés megalapozottságát alátámasztó bizonyítékokat az indítványhoz csatolni kell.
10/B.
§— (1) Nincs helye az adó
különös szabályok szerinti megállapításának, ha
a) a 10/A. § (1) bekezdésében említett
nyilatkozattételre nem került sor, vagy
b) a 10/A. § (2) bekezdésében említett
feltételek bármelyike nem teljesült, vagy
c)
az indítvány nem tartalmazza a 10/A. § (3)
bekezdése szerinti valószínűsítést arra vonatkozóan, hogy a gépjármű tényleges
értékcsökkenése meghaladja a gépjármű kora szerint meghatározott adótételcsökkenés
mértékét.
(2) Nincs helye az adó különös szabályok szerinti megállapításának akkor sem, ha az indítvány
benyújtásának időpontjában a gépjármű kora elérte vagy meghaladta a melléklet
II. része táblázatának utolsó sorában meghatározott időtartamot.
10/C.
§— (1) Az indítványban
valószínűsített tényállás tisztázása érdekében, ha az a gépjárműre vonatkozó
műszaki, technikai ismérveket, illetőleg a kiválasztott referencia gépjárműre
való hivatkozást tartalmaz, a vámhatóság megkeresi a
szakhatóságot szakhatósági állásfoglalás beszerzése céljából. A megkeresés
határideje az indítvány benyújtásától számított 15 nap.
(2) A szakhatóság a megkereséstől számított 15 napon belüli időpontra a gépjármű
szemléjét elrendeli, és az adóalanyt és a vámhatóságot a szemle helyéről és
időpontjáról értesíti. A szakhatóság - az indítványban foglaltak, valamint a gépjárműre
vonatkozóan rendelkezésére álló egyéb adatok alapján - a szemle befejezésétől
számított 15 napon belül szakhatósági állásfoglalást ad az indítványban
valószínűsített tényállás alátámasztására megjelölt műszaki, technikai
ismérvek, illetőleg a referencia gépjármű kiválasztásának megalapozottságáról.
10/D. §— (1) A vámhatóság az indítványban foglaltak,
illetőleg - a 10/C. §-ban meghatározott esetben - a szakhatósági állásfoglalás,
valamint a rendelkezésére álló, e területre szakosított, a referencia
gépjárműre vonatkozó, összehasonlító értékadatokat tartalmazó kiadványok,
statisztikák alapján - figyelemmel a (2) bekezdésben meghatározott korlátra -
becsléssel állapítja meg a gépjármű értékcsökkenésének
mértékét (a továbbiakban: egyedi mérték). Az egyedi mértéket a matematikai
kerekítés szabályai szerint két tizedesjegy pontossággal kell meghatározni.
(2) A vámhatóság a becslés során
nem állapíthat meg a melléklet II.
része táblázatának utolsó sorában szereplő
adótétel-csökkenés mértékénél magasabb egyedi mértéket.
(3) Az indítvány akkor megalapozott,
ha az egyedi mérték meghaladja a gépjármű kora szerint meghatározott
adótétel-csökkenés mértékét.
(4) Megalapozott indítvány esetében a vámhatóság a melléklet I. része alapján meghatározott
adótétel, valamint ezen adótétel és az egyedi mérték szorzatának különbségeként
állapítja meg az adót.
10/E. §— Nem megalapozott indítvány esetében,
valamint a 10/B. §-ban említett esetekben a vámhatóság az adót a 8. § (1)
bekezdésének első mondatában foglalt rendelkezés (a továbbiakban: általános szabályok)
szerint állapítja meg.
10/F.
§— (1) A vámhatóság az
elsőfokú adóigazgatási eljárás keretében dönt a megelőlegezett egyedi
adó-megállapítás díjának viseléséről is.
(2)
A megelőlegezett egyedi
adó-megállapítás díját az állam viseli, és a vámhatóság e díjnak az adóalany
részére történő visszatérítéséről rendelkezik, ha az adó megállapítása a 10/D.
§ (4) bekezdése szerint történik.
(3) A megelőlegezett egyedi
adó-megállapítás díját - a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel - az
adóalany viseli, ha a vámhatóság az adót az általános szabályok szerint
állapítja meg.
(4)
Ha
az egyedi adó-megállapítási díj megelőlegezésére sor
került, de az adó különös szabályok szerinti megállapításának a 10/B. § szerint
nincs helye, a vámhatóság e díjnak az adóalany részére történő visszatérítéséről
rendelkezik.
(5)
Az
ezen alcím alatti elsőfokú adóigazgatási eljárás
ügyintézési határidejébe nem számít bele a 10/A. § (1) és (2) bekezdésében
meghatározott nyilatkozat és indítvány előterjesztése közötti időtartam, illetve a 10/A. §
(2) bekezdésben meghatározott határidő eredménytelen eltelte esetén a
nyilatkozat megtételétől számított 15 nap.
10/G. §— A vámhatóság adót megállapító határozata
ellen a gépjármű tényleges értékcsökkenésének figyelmen kívül hagyására történő
hivatkozással az az adóalany élhet jogorvoslati kérelemmel, aki (amely) az
elsőfokú adóigazgatási eljárásban indítványozta az adó különös szabályok
szerinti megállapítását. A 10/E. § szerinti esetben a döntésnek az adó különös
szabályok szerinti megállapítása iránti indítványt elutasító és a díj viseléséről szóló
rendelkezése ellen önálló jogorvoslatnak nincs helye.
Az adóigazolás
11. § (1) 58 Az adókötelezettség megfizetéséről a vámhatóság adóigazolást állít ki.
Adóigazolást akkor is ki kell állítani, ha az adókötelezettség negatív előjelű
(2)59 Az adóigazolást az adó alanyának kell kiadni, amelyet a továbbiakban együtt kell kezelni azzal a gépjárművel, amelyre az adóigazolás szól.
(2)59 Az adóigazolást az adó alanyának kell kiadni, amelyet a továbbiakban együtt kell kezelni azzal a gépjárművel, amelyre az adóigazolás szól.
(3)60
Új gépjármű Közösségen belüli beszerzésekor, ha az áfát a
vámhatóság határozattal állapítja meg, adóigazolás csak akkor adható ki, ha az
általános forgalmi adóról szóló törvény szerint fizetendő áfa megfizetése is
megtörtént.
(4)61
A 4. § (5) bekezdése esetében az adóigazolás csak akkor adható
ki, ha a tulajdonostársak a gépjárművet terhelő adókötelezettségüknek
maradéktalanul eleget tettek.
(5)62
Azon gépjármű esetében, amelyre az adót a melléklet II. részében
foglalt előírások figyelembevételével kell megállapítani, az adóigazolás
tartalmazza azt, hogy a vámhatóság az adót az általános vagy a különös
szabályok szerint állapította meg. Az adó különös szabályok szerinti
megállapítása esetében az adóigazolás tartalmazza az egyedi mértéknek
megfeleltethető gépjármű-kort is.
Adómentességek
12. §— Az adót nem kell megfizetni
a)
a Magyarországon működő
diplomáciai és konzuli képviseletek, valamint nemzetközi szervezetek s ezek
nemzetközi szerződés alapján mentességet élvező tagjai és családtagjaik DT
betűjelű rendszámmal ellátandó gépjárművének forgalomba helyezése esetén;
b)
az a) pontban említett képviseletek,
szervezetek igazgatási, műszaki és kisegítő személyzetének nem magyar
állampolgárságú tagjai és családtagjaik CK betűjelű rendszámmal ellátandó
gépjárművének forgalomba helyezése esetén;
c)
külföldre szállítási céllal belföldön
vásárolt gépjármű kivitelére, illetve érvényes forgalmi engedély nélkül
Magyarországon tartózkodó gépjármű reexportjára, vagy Magyarországon
elvesztett, illetve megrongálódott vagy érvénytelen külföldi rendszámtábla ideiglenes
pótlására Z betűjelű rendszámmal ellátandó gépjármű forgalomba helyezése
esetén;
cl) CD betűjelű rendszámmal ellátandó, az a)-b) pontban
meghatározott olyan gépjármű forgalomba helyezése esetén, amelynek magyar
forgalmi engedélyét és rendszámtábláját az ország területének végleges
elhagyása miatt beszolgáltatják, valamint külföldi hatóság által kiadott
forgalmi engedélye és rendszámtáblája nincs; valamint
e)
ha az importáló nem kéri a gépjármű forgalomba helyezését. Amennyiben az
adómentesen behozott gépjárművet utóbb mégis forgalomba helyezik, az e törvény
szerinti adót meg kell fizetni; f)— muzeális jellegű gépjármű forgalomba helyezése
esetén
Az adó visszaigénylése65
13. §— (1) A forgalomba helyezés előtt megfizetett adó a vámhatósághoz
benyújtott kérelemmel visszaigényelhető, ha
a) a gépjárművet - forgalomba
helyezés nélkül - végleges rendeltetéssel belföldről kiszállítják vagy
kiviszik;
b) a forgalomba helyezés előtt a gépjármű
u)
műszaki állapota miatt a forgalomba helyezésre
igazoltan alkalmatlanná vált;
v)
megsemmisülése vagy eltulajdonítása (ellopása,
elrablása) miatt a forgalomba helyezése igazoltan ellehetetlenült;
c) a gépjárműforgalomba helyezése adómentes;
d)— a közlekedési igazgatási hatóság a gépjármű
forgalomba helyezésére irányuló kérelmet elutasította.
(2) Az (1)
bekezdés a) pontjában említett esetben a
kiszállítás, kivitel tényét
a) a Közösség területén kívüli
területre történő kiszállítás, kivitel esetében a kiléptetést igazoló
okmánnyal,
b) egyéb, az a) pont alá
nem tartozó esetekben pedig
u)
saját fuvareszközzel történő kiszállításnál
belső elszámolással,
v) fuvareszköz igénybevétele nélküli kivitelnél a Z betűjelű rendszám visszajuttatásával, be) harmadik személy közreműködésével történő kiszállításnál nemzetközi fuvarlevéllel,
bd)—a Közösség más tagállamában történő forgalomba
helyezés esetén a forgalmi engedély vagy törzskönyv eredeti példányának
bemutatásával kell igazolni.
(3) Az adó visszaigénylésének
feltétele az is, hogy a gépjármű adóigazolását legkésőbb a kérelem
benyújtásával egyidejűleg a vámhatóságnak visszaszolgáltassák
(4) Abban az esetben, ha az (1) bekezdésben meghatározottakhoz képest a gépjárművet utóbb mégis forgalomba
helyezik, újból adókötelezettség keletkezik.
(5) 69 Ha a gépjárműflotta-üzemeltető által bérbe adott személygépkocsira kötött
bérleti szerződés az abban foglalt bérleti időtartam lejártát megelőzően
megszűnik, akkor a bérbe adott személygépkocsi után
megfizetett adó és a szerződés lejárta alapján számított adó különbözetét az adóalany visszaigényelheti.
megfizetett adó és a szerződés lejárta alapján számított adó különbözetét az adóalany visszaigényelheti.
14. §— (1) Ha a 8. § (2) bekezdése szerinti esetben a különbözet előjele
negatív, a gépjármű átalakítása előtti forgalomba helyezéskor megfizetett és az
átalakítást követő forgalomba helyezéskor számított
adó különbözetét az adóalany a vámhatósághoz benyújtott kérelemmel visszaigényelheti.
adó különbözetét az adóalany a vámhatósághoz benyújtott kérelemmel visszaigényelheti.
(2) Az
(1) bekezdésben említett esetben a kérelemhez csatolni
kell az átalakítás változásait tartalmazó forgalmi engedély másolatát.
Környezetvédelmi
osztályba sorolás
15. §— A környezetvédelmi osztályba sorolás a közúti járművek forgalomba
helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV 12.) KöHÉM rendelet 5. számú melléklete II.
fejezetének 2012. április 30. napján hatályos állapota szerint történik
fejezetének 2012. április 30. napján hatályos állapota szerint történik
Módosuló
jogszabály
16. §-
Gépjárműflotta-üzemeltető
által bérbe adott személygépkocsi adókötelezettsége73
16/A. §— (1) A gépjárműflotta-üzemeltetőt a belföldi
illetőségű személynek, szervezetnek - 1 napon túli időtartamra - bérbe adott
személygépkocsija után a Melléklet III. rész szerinti adófizetési kötelezettség
terheli.
(2)
Az adózó azt, hogy gépjárműflotta-üzemeltetőnek minősül a
tulajdonában álló vagy üzembentartói jogával érintett személygépkocsi honossága
szerint illetékes járműnyilvántartó, cégnyilvántartó hatóság
és az árbevétel megoszlására vonatkozóan
könyvvizsgáló által kiadott hiteles magyar fordítású igazolás bemutatásával
tanúsítja.
(3) Az adózó a (2) bekezdés
szerinti feltételek teljesülését adókötelezettségének adóévi első ízben való
keletkezését követő, míg a személygépkocsi bérbeadási szerződését - annak
megkötésétől számított -
15 napon belül nyújtja be a vámhatósághoz. Az adót a vámhatóság a bérleti szerződés benyújtását követő 3 munkanapon belül határozattal állapítja meg a gépjárműflotta-üzemeltető terhére.
15 napon belül nyújtja be a vámhatósághoz. Az adót a vámhatóság a bérleti szerződés benyújtását követő 3 munkanapon belül határozattal állapítja meg a gépjárműflotta-üzemeltető terhére.
(4) 75 A vámhatóság az adó megfizetéséről a személygépkocsi rendszámát, alvázszámát,
valamint a bérbeadó és bérlő adatait tartalmazó - a közúti közlekedésről szóló
1988. évi I. törvény (a továbbiakban:
Kkt.) 20. § (1) bekezdésének l) pontjában foglalt esetben a Kkt. 20. § (4) bekezdése szerinti bírság alól mentesítő - igazolást ad ki az adó megfizetését követő 3 munkanapon belül, melyet a rendőrhatóság
részére is továbbít.
Kkt.) 20. § (1) bekezdésének l) pontjában foglalt esetben a Kkt. 20. § (4) bekezdése szerinti bírság alól mentesítő - igazolást ad ki az adó megfizetését követő 3 munkanapon belül, melyet a rendőrhatóság
részére is továbbít.
Záró és átmeneti
rendelkezések
17. § (1) E törvény - a (2) bekezdésben és a 18. §-ban megfogalmazott
eltéréssel - 2004. február 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a
hatálybalépést követően forgalomba helyezett gépjárművek esetén
kell alkalmazni.
kell alkalmazni.
(2) A Kkt-nek az e törvénnyel megállapított 9/B. §-ának (1) bekezdése 2004. január 1.
napján lép hatályba.
18. § (1) 762004. február 1. napja
előtt keletkezett fogyasztásiadó-kötelezettséget a Fat. 2004. január 31. napján
hatályos előírásai szerint kell teljesíteni.
(2)77
A 2003. évi uniós csatlakozási szerződést kihirdető
törvény hatálybalépésének napja előtt keletkezett
fogyasztásiadó-kötelezettséget az Art. előírásai szerint kell teljesíteni.
(3)78
E törvény 2. §-ának 4. pontja és 11. §-ának (3) bekezdése a
2003. évi uniós csatlakozási szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének
napján lép hatályba.
(4)-(7)79
19. § (1)80A (2) bekezdésben meghatározott esetek kivételével
az a természetes személy jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet,
aki (amely) az általános forgalmi adóról szóló törvény szerint
adóalany, és 2004. február 1. napja előtt a Fat. alapján a fogyasztási adó alanyaként a személygépkocsit terhelő fogyasztási adót megfizette, de a személygépkocsit 2004. február 1. napjáig nem helyezték
forgalomba, jogosult arra, hogy a személygépkocsi 2004. február 1. napját követően történő forgalomba helyezésekor a befizetett fogyasztási adót - a forgalomba helyezés időpontja szerinti általános forgalmi
adó megállapítási időszakáról készített általános forgalmi adó bevallásában - adókötelezettséget csökkentő tételként elszámolja.
adóalany, és 2004. február 1. napja előtt a Fat. alapján a fogyasztási adó alanyaként a személygépkocsit terhelő fogyasztási adót megfizette, de a személygépkocsit 2004. február 1. napjáig nem helyezték
forgalomba, jogosult arra, hogy a személygépkocsi 2004. február 1. napját követően történő forgalomba helyezésekor a befizetett fogyasztási adót - a forgalomba helyezés időpontja szerinti általános forgalmi
adó megállapítási időszakáról készített általános forgalmi adó bevallásában - adókötelezettséget csökkentő tételként elszámolja.
(2)81
Mentesül
az adó megfizetése alól az a természetes személy, aki az általános forgalmi
adóról szóló törvény szerint nem adóalany, és 2004. február 1. napja előtt a
Fat. alapján a fogyasztási adó alanyaként a
személygépkocsit terhelő fogyasztási adót a nevére szóló vámhatósági határozat
alapján megfizette, de a személygépkocsit e törvény hatálybalépését követően
helyezteti forgalomba. Mentesül az adó megfizetése alól az a természetes
személy, jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet is, aki (amely)
olyan, 5-nél rosszabb környezetvédelmi osztályba sorolt személygépkocsit
helyeztet forgalomba, amelyről a vámhatóság
- a vámeljárást kezdeményező, a fogyasztási adó alanyának kérésére - külön
igazolta, hogy a személygépkocsit 2004. január 1. napja előtt hozták be
belföldre, és a személygépkocsit terhelő fogyasztási adót a fogyasztási
adó alanya megfizette.
(3)
A 8. § (3) bekezdését
akkor is alkalmazni kell, ha a személygépkocsit 2004. február 1. napja előtt
helyezték forgalomba, de 2004. február 1. napját követően alakították át. Ha az
átalakítás révén különbözeti vámteher is
keletkezik, a 8. § (3) bekezdésében foglaltakat akkor is alkalmazni kell azzal,
hogy a különbözeti vámteher megállapítása során az e törvényben megállapított
regisztrációs adót is figyelembe kell venni.
(4) A 13. § (6) bekezdése alapján az
adó visszafizetése kizárólag olyan személygépkocsi átalakítása során történhet,
amelynek a forgalomba helyezésekor az e törvény szerinti adót fizették meg.
20. §— (1) 83 Felhatalmazást kap a közlekedésért felelős miniszter, hogy az
adópolitikáért felelős miniszter egyetértésével kiadott rendeletben állapítsa
meg az egyedi adó-megállapítás díját, valamint az
annak megfizetésre vonatkozó egyéb eljárási szabályokat.84
annak megfizetésre vonatkozó egyéb eljárási szabályokat.84
(2)85
20/A. §— A Mellékletnek az egyes gazdasági tárgyú
törvények módosításáról szóló 2011. évi XCVI. törvénnyel (a továbbiakban:
Módtv.) megállapított II. részét a Módtv. hatálybalépését követően indult eljárásokban kell
alkalmazni.
Navigáció:
Visszalépés a Törvénytár: A regisztrációs adóról - fejezetek választása oldalra